Sprzedaż nieruchomości

sprzedaż nieruchomości
Spis treści

W życiu prawie każdej osoby nadchodzi czas, kiedy musimy zmierzyć się ze sprzedażą nieruchomości. Najczęściej sprzedawane są nieruchomości otrzymane w spadku. Osoby przyjmujące spadek od dawna prowadzą swoje życie w zupełnie innym miejscu i postanawiają sprzedać nieruchomość.

Ale jak to zrobić?

Jakie dokumenty powinniśmy zgromadzić?

Kto powinien załatwić i opłacić notariusza?

Czy powinienem zrobić wycenę nieruchomości? Przeczytaj nasz artykuł i zdecyduj.

To pytania, które nasuwają się automatycznie. Zapraszam do lektury, po której będziecie dokładnie wiedzieli od czego zacząć.

dom na sprzedaż

Zawsze wymagane dokumenty

Niezależnie od tego jaki rodzaj nieruchomości zamierzamy sprzedać zawsze będzie potrzebny nam:

  1. Numer księgi wieczystej
  2. Potwierdzenie własności danej nieruchomości (akt notarialny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie spadkowe)
  3. Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uiszczeniu podatku od spadków i darowizn lub o tym, że podatek się nie należał. Tylko w przypadku otrzymania nieruchomości poprzez spadek lub darowiznę.

Od tych dwóch rzeczy zalecamy zacząć gromadzenie dokumentów.

Treść księgi wieczystej możemy sprawdzić na stronie rządowej: ekw.ms.gov.pl.

Wystarczy wpisać numer księgi.

Jeżeli natomiast nie mamy numeru księgi wieczystej to powinniśmy zadzwonić do Wydziału Ksiąg Wieczystych najbliższego Sądu Rejonowego. Możemy również spróbować dowiedzieć się tego w Starostwie Powiatowym.

Kolejne dokumenty będziemy musieli gromadzić ze względu na rodzaj sprzedawanej nieruchomości.

dokumenty potrzebne do sprzedaży nieruchomości

Sprzedaż Domu

Starostwo Powiatowe – Wydział Geodezji:

  1. Wypis z rejestru gruntów wraz z mapa ewidencyjną dla działki na której znajduje się dom
  2. Wypis z kartoteki budynków dla działki na której znajduje się dom
  3. Zaświadczenie o tym czy działka na której znajduje się dom jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu

Gmina / Urząd Miasta:

  1. Zaświadczenie o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
  2. Zaświadczenie o tym, czy działka jest objęta planem rewitalizacji
nowoczesny dom

Sprzedaż działki budowlanej lub rolnej

Potrzebujemy identyczne dokumenty co w przypadku domu. Oczywiście z wyłączeniem wypisu z kartoteki budynków.

Dom w trakcie budowy

Jeżeli potrzebujemy sprzedać dom w trakcie budowy musimy zebrać wszystkie dokumenty dotyczące domu, a także dodatkowo:

  1. Projekt budowlany
  2. Dziennik budowy
  3. Pozwolenie na budowę

Sprzedaż Mieszkania

W przypadku sprzedaży mieszkania sprawa jest trochę mniej skomplikowana. Oprócz dokumentów podstawowych będziemy potrzebowali jedynie:

  1. Zaświadczenie o niezaleganiu w czynszu, wydawane przez spółdzielnie
  2. Zaświadczenie o zameldowaniu – dla kupującego bardzo ważne jest aby nikt nie był zameldowany w mieszkaniu

*zaświadczenie o lokalizacji w obszarze rewitalizacji (należy pamiętać, że jeżeli dane mieszkanie znajduje się w obszarze rewitalizacji to prawo pierwokupu ma gmina/miasto. W takim przypadku należy zawrzeć warunkową umowę sprzedaży. Następnie umowa powinna być przesłana do miasta, które decyduje czy korzysta z prawa pierwokupu, jeżeli nie, należy podpisać umowę główną).

jasne mieszkanie

Koszty Notarialne

Przepisy prawa nie stanowią o tym kto ponosi koszty notarialne przy umowie sprzedaży nieruchomości. Jednak zwyczajowo jest przyjęte, że ponosi je kupujący. Z doświadczenie mogę powiedzieć, że jest to bardzo częsta praktyka. Wyjątkiem jest zakup nowego domu lub mieszkania od dewelopera, wtedy podatek od czynności cywilnoprawnych płaci deweloper.

M3 Dewelop – Zrobimy to za Ciebie! 

Jeżeli sprawa dalej jest dla Ciebie zawiła lub nie masz czasu na „urzędowy maraton” skontaktuj się z nami. Nasz agent załatwi wszystkie formalności za Ciebie. Będziesz miał pewność, ze skompletuje potrzebne dokumenty oraz umówi notariusza na dogodny termin.

Scroll to Top