Sprzedaż nieruchomości
Spis treści
W życiu prawie każdej osoby nadchodzi czas, kiedy musimy zmierzyć się ze sprzedażą nieruchomości. Najczęściej sprzedawane są nieruchomości otrzymane w spadku. Osoby przyjmujące spadek od dawna prowadzą swoje życie w zupełnie innym miejscu i postanawiają sprzedać nieruchomość.
Ale jak to zrobić?
Jakie dokumenty powinniśmy zgromadzić?
Kto powinien załatwić i opłacić notariusza?
Czy powinienem zrobić wycenę nieruchomości? Przeczytaj nasz artykuł i zdecyduj.
To pytania, które nasuwają się automatycznie. Zapraszam do lektury, po której będziecie dokładnie wiedzieli od czego zacząć.
Zawsze wymagane dokumenty
Niezależnie od tego jaki rodzaj nieruchomości zamierzamy sprzedać zawsze będzie potrzebny nam:
- Numer księgi wieczystej
- Potwierdzenie własności danej nieruchomości (akt notarialny, akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie spadkowe)
- Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uiszczeniu podatku od spadków i darowizn lub o tym, że podatek się nie należał. Tylko w przypadku otrzymania nieruchomości poprzez spadek lub darowiznę.
Od tych dwóch rzeczy zalecamy zacząć gromadzenie dokumentów.
Treść księgi wieczystej możemy sprawdzić na stronie rządowej: ekw.ms.gov.pl.
Wystarczy wpisać numer księgi.
Jeżeli natomiast nie mamy numeru księgi wieczystej to powinniśmy zadzwonić do Wydziału Ksiąg Wieczystych najbliższego Sądu Rejonowego. Możemy również spróbować dowiedzieć się tego w Starostwie Powiatowym.
Kolejne dokumenty będziemy musieli gromadzić ze względu na rodzaj sprzedawanej nieruchomości.
Sprzedaż Domu
Starostwo Powiatowe – Wydział Geodezji:
- Wypis z rejestru gruntów wraz z mapa ewidencyjną dla działki na której znajduje się dom
- Wypis z kartoteki budynków dla działki na której znajduje się dom
- Zaświadczenie o tym czy działka na której znajduje się dom jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu
Gmina / Urząd Miasta:
- Zaświadczenie o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
- Zaświadczenie o tym, czy działka jest objęta planem rewitalizacji
Sprzedaż działki budowlanej lub rolnej
Potrzebujemy identyczne dokumenty co w przypadku domu. Oczywiście z wyłączeniem wypisu z kartoteki budynków.
Dom w trakcie budowy
Jeżeli potrzebujemy sprzedać dom w trakcie budowy musimy zebrać wszystkie dokumenty dotyczące domu, a także dodatkowo:
- Projekt budowlany
- Dziennik budowy
- Pozwolenie na budowę
Sprzedaż Mieszkania
W przypadku sprzedaży mieszkania sprawa jest trochę mniej skomplikowana. Oprócz dokumentów podstawowych będziemy potrzebowali jedynie:
- Zaświadczenie o niezaleganiu w czynszu, wydawane przez spółdzielnie
- Zaświadczenie o zameldowaniu – dla kupującego bardzo ważne jest aby nikt nie był zameldowany w mieszkaniu
*zaświadczenie o lokalizacji w obszarze rewitalizacji (należy pamiętać, że jeżeli dane mieszkanie znajduje się w obszarze rewitalizacji to prawo pierwokupu ma gmina/miasto. W takim przypadku należy zawrzeć warunkową umowę sprzedaży. Następnie umowa powinna być przesłana do miasta, które decyduje czy korzysta z prawa pierwokupu, jeżeli nie, należy podpisać umowę główną).
Koszty Notarialne
Przepisy prawa nie stanowią o tym kto ponosi koszty notarialne przy umowie sprzedaży nieruchomości. Jednak zwyczajowo jest przyjęte, że ponosi je kupujący. Z doświadczenie mogę powiedzieć, że jest to bardzo częsta praktyka. Wyjątkiem jest zakup nowego domu lub mieszkania od dewelopera, wtedy podatek od czynności cywilnoprawnych płaci deweloper.
M3 Dewelop – Zrobimy to za Ciebie!
Jeżeli sprawa dalej jest dla Ciebie zawiła lub nie masz czasu na „urzędowy maraton” skontaktuj się z nami. Nasz agent załatwi wszystkie formalności za Ciebie. Będziesz miał pewność, ze skompletuje potrzebne dokumenty oraz umówi notariusza na dogodny termin.